SMS-biljett

Det har blivit allt vanligare att betala sina resor via sin mobiltelefon med en såkallad SMS-biljett. Vissa kollektivtrafikbolag tillhandahåller inte ens längre tjänster där man som resenär kan betala på bussen, tåget eller spårvagnen. För att åka kollektivt nu för tiden så måste du antingen beställa en biljett på datorn, i betalterminaler på stationen eller helt enkelt genom att betala mobilt. För dom som inte är vana och kanske inte har haft en mobiltelefon eller smartphone särskilt längre så kan detta verka krånligt. Det behöver dock inte vara så svårt. Här nedan listar vi olika företag som erbjuder dessa tjänster. Vi ger dig en kort genomgång så du förstår hur du ska gå tillväga när du köper en SMS-biljett.

SL

När du är i Stockholm och reser med antingen buss, tunnelbana eller pendeltåg så kan du med fördel använda dig av en SMS-biljett. För att betala mobilt med SMS-biljett i Stockholms kollektivtrafik behöver du först göra en registrering. Genom att registrera dig på https://www.smsreg.me/Signup/ValidatePhone får du tillgång till mobil betalning samtidigt som du skapar dig en sms-profil. Så fort din registrering är klar så behöver du aldrig genomföra denna process igen. I samband med att du skapar din sms-profil så får du välja hur pengarna för din biljett ska dras. I dagsläget erbjuds både mobilfaktura och betalning via ditt kontokort. När du gjort din registrering så behöver du bara skicka ett sms till 076-7201010 för att boka din biljett. I ditt sms skriver du den kod som representerar din resa. Alla koderna finner du på SL's hemsida. När du skickat ditt sms kommer du direkt att få din SMS-biljett till din mobiltelefon. Biljetten varar en timme från och med att du mottog sms'et.

Västtrafik

Tidigare gick det att hos Västtrafik köpa en SMS-biljett vars kostnad sedan drogs på din mobilfaktura. Sedan den 1:e februari 2013 måste man dock välja ett betalsätt för sms. Detta gör du genom att på Västtrafiks hemsida och sedan registrera ditt mobilnummer. När detta är gjort kommer då att erhålla en kod via sms som du ska skriva in i formulärrutan hos Västtrafik. När detta är gjort behöver du skriva in ditt personnummer och sedan välja betalsätt. Det alternativ du får är att antingen betala via faktura där dina resor samlas eller att betala med ditt bankkort. Väljer du bankkort så kommer du få koppla ditt bankkort till din användarprofil. Sedan dras alla SMS-biljetter du beställer på detta bankkort helt automatiskt. När det sedan är dags att resa behöver du bara skicka ett sms till 070-7262728 med kod som representerar den valda resan. Du hittar kodena för de olika resorna på Västtrafiks hemsida samt i busskurer och vid spårvagns hållplatser. Om du äger en iPhone eller Android mobil så kan du underlätta bokningen av biljett genom att ladda hem appen "SMS-biljett".

Skånetrafiken

När du reser med Skånetrafiken så kan du betala mobilt med hjälp av apparna Skånetrafiken och Stadsbiljettent.  Dessa appar gäller oavsett om du reser i Helsingborg, Malmö, Landskrona, Lund, Kristianstad, Eslöv, Hässleholm, Ängelholm, Ystad eller Trelleborg.

Ticnet

Det är inte bara när du reser som du kan använda dig av en SMS-biljett. Även evenemangsbolaget Ticnet låter sina kunder få sina biljetter till mobilen. Ett smidigare sätt att hantera och tillhandahålla sina konsertbiljetter! Detta gör att du slipper gå omvägen till ett atg-ombud för att hämta hem dina biljetter. Du får din mobilbiljett när du bokar ett evenemang på Ticnets hemsida och sedan betalar med antingen kontokort eller via internetbank. Kryssa bara i leveransalternativet mobilbiljett och skriv in ditt mobilnummer då du genomfört din betalning. Du kommer då få ett sms med en länk. Denna länk går smidigt att öppna för er som har ett abonnemang med surf. När du väl öppnat länken kommer du att få din SMS-biljett. Denna behöver du sedan bara visa upp när du går igenom entren på det evenemang du ska på.